DAT SMAECKMAKERS NA DE INTRODUCTIE EEN VLUCHT HEEFT GENOMEN EN DAARBIJ EEN BEGRIP VOOR OIRSCHOT EN DE VERRE OMTREK IS GEWORDEN, IS ZEKER EEN FEIT.
AAN EEN SUCCESFORMULE IS MOEILIJK TE SLEUTELEN. DAAR WAAR VERANDERING VOOR DE VERWENNERIJ NA 3 JAAR EEN GOEDE STAP LEEK, BLIJKT DE WENS VAN DE GAST TOCH OM HET TE LATEN ZOALS HET WAS. LUISTEREN NAAR DE WENSEN VAN HUN GASTEN EN MET AANDACHT VOOR HÚN CONCEPT HEEFT DE VERWENNERIJ DAN OOK MOETEN CONSTATEREN DAT ER AAN SMAECKMAKERS NIETS VERANDERD HOEFDE TE WORDEN…. DUS GAAT DE ‘MINIATURENKAART’ TERUG IN HAAR OUDE JASJE….

Sinds de introductie van Smaeckmakers in 2014 is het voor bistro de Verwennerij tegen alle verwachtingen vanaf de start van dit concept meer hoofd- dan bijzaak geworden.
“We dachten hiermee een concept bedacht te hebben dat onze gasten met name in de weekenden wel-een-keer leuk zouden vinden”, aldus Jan. Dat binnen no-time ruim 80% kiest voor Smaeckmakers was tegen alle verwachting in.
De complete keuken, de inrichting, logistiek en inkoop hebben ze daarom in de voorbije jaren aangepast op dit concept waarbij gasten avondvullend gebruik maken van miniatuurgerechten.
“En dan hebben we het nog niet gehad over de hoeveelheid serviesgoed die daarbij komt kijken en twee grote afwasmachines die tot in de late uurtjes een grote berg afwas moeten verwerken”, vult Jan lachend aan.

Met de komst van de nieuwe kaart in oktober van dit jaar was het de bedoeling dat de gerechtjes wat meer ‘body’ zouden krijgen. Iets groter (ongeveer de helft van á la carte).

“Na ruim 3 jaar de kleine voor- en nagerechten en medium-sized hoofdgerechten dachten we met onze crew dat de tijd rijp was om dáár in te gaan veranderen”.

Niets blijkt minder waar! Gasten moesten in eerste instantie even wennen aan het nieuwe concept. Navraag echter leerde al snel dat het ‘oude’ bestelsysteem veelal prettiger bleek.

“Natuurlijk willen we graag blijven vernieuwen”, horen we van Jan, “Stilstaan is immers ook niet goed! We hebben ons alleen vergist in het feit dat gasten de Smaeckmakers simpelweg meer dan prima vonden zoals het was”.

De grootste verandering was aanvankelijk het veranderen van álle gangen naar medium formaat. De kleine voor- en nagerechten (zoals voorheen) vonden de gasten toch veel prettiger.
“Wie zijn wij dan om daar niet naar te luisteren?”

En reactie… leidt in dit geval tot actie!
Inmiddels zijn zowel de kaart als de gerechten weer terug in het oude formaat gebracht. De voor- en nagerechtjes bestellen gasten steeds per bestelronde 2 stuks in het kleinere formaat. Uit de ruime keus aan hoofdgerechten kiest men steeds 1 gerechtje per bestelronde.
Het aantal rondes dat gasten kunnen bestellen is nog steeds onbeperkt.

“Zo zie je maar”, grapt de chefkok met een knipoog, “na bijna 12,5 jaar denk ik precies te weten wat onze gasten willen. Niets is minder waar! Ook na zoveel jaren kan ik nog steeds bijleren en zijn Marieke en ik, samen met een fantastisch team wat onze Bistro ondersteund, zeker bereid om te luisteren naar de wens van onze gasten, want daar doen we het uiteindelijk voor!”

Naast de aanpassing in de portionering heeft de nieuwe kaart wat meer vegetarische gerechten en zijn ook de Smaeckmakers van de week terug van weggeweest. Deze weekgerechten vind u in de bistro op de grote krijtborden.

Benieuwd naar de kaart, bekijk hem dan hier